می 21, 2018

نکات قبل از چاپ عکس

نکات قبل از چاپ عکس 1

درود

در این قسمت قصد داریم آموزشهایی را که شما باید قبل از ارسال عکس بدانید را بیان کنیم . در ابتدا شما باید سایز عکس ها را مطابق با آنچه میخواهید چاپ شود را انتخاب کنید و سپس آن را چاپ کنید . یکی از اهداف اصلی در طراحی، چاپ طرح کار شده در محیط فتوشاپ است. البته در برخی موارد هم ممکن است هدف از طراحی یک پروژه، نمایش و استفاده آن در یک صفحه اینترنتی یا مونتاژ یک فیلم سینمایی باشد.

بنابراین می‌توان گفت اولین و مهم‌ترین کار یک طراح در شروع کار، پرسش درباره نتیجه طراحی و کاربری آن است؛ زیرا پروسه‌ای که یک اثر برای چاپ طی می‌کند، بسیار متفاوت‌تر از آن است که برای نمایش اثر در صفحه اینترنتی در نظر گرفته مي‌شود. درباره پیش‌نیاز طراحی و مواردی که طراح بايد حین كار و حتی قبل از شروع طراحی به آن دقت كند  در نظر داریم به مواردي درباره چاپ پروژه در فتوشاپ اشاره داشته باشيم، اما پيش از آن به اختصار نكاتي را كه طراح بايد پيش از شروع به كار به آنها دقت كند، برايتان بازگو مي‌كنيم. نکات زیر نمونه ای از این راهنمایی ها میباشد . :

1.اندازه کار

با توجه به این‌که فتوشاپ یک نرم افزار پیکسلی است تنظیم اندازه اولیه پروژه اهميت و ضرورت فراواني دارد؛ زيرا بي‌توجهي به اندازه نهایی پروژه و بزرگ یا کوچک کردن آن پس از اتمام طراحی، ممکن است باعث افت کیفیت پروژه به ويژه در تبدیل اندازه کوچک به بزرگ شود. ( سایز دقیق عکس های کاغذ عکاسی برای چاپ  )

 

2.رزولوشن تصویر

دومین نكته رزولوشن یا تعداد پیکسل‌های موجود در واحد طول پروژه است؛ زيرا تناسب اندازه، حجم و كيفيت پروژه پيكسل‌هاي آن خيلي مهم است. یعنی هرچه رزولوشن تصویر بالاتر باشد، کیفیت تصویر و به دنبال آن حجم پروژه بالاتر خواهد بود. با توجه به نوع خروجی مورد نظر ممکن است ميزان رزولوشن بالا هیچ اثری در کیفیت تصویر ما حین نمایش نداشته باشد؛ زیرا همان‌گونه که قبلا اشاره كردیم برای محیط مانیتور رزولوشن 72 پیکسل و برای چاپ در حد 300 پیکسل مطلوب بوده و بیشتر از آن بجز افزایش بیهوده حجم پروژه، اثر محسوسی در کیفیت آن نخواهد داشت.

 

3.مد رنگی پروژه

هدف نهایی پروژه مشخص‌کننده مد رنگی است که باید پروژه با آن نهایی شود. براي نمونه به منظور چاپ صنعتی یا روزنامه ای و بنر مد CMYK و برای چاپ دیجیتال و  نمایش در محیط مانیتور و تلویزیون مد RGB کاربرد دارد. فقط باید دقت كرد که برخی فرامین فتوشاپ در مد CMYK فعال نيست و به این منظور لازم است طراحی خود را در مد RGB انجام دهيم . ( ساده ترین راه تبدیل تصاویر CMYK به RGB در فتوشاپ  )

 

4.رنگ‌های خارج از محدوده چاپ

با توجه به این‌که محدوده رنگی محیط چاپ متفاوت کوچک‌تر از محدوده رنگ‌های مانیتور است امكان دارد برخي رنگ‌هایی که در مانیتور می‌بینیم با همان حالت هنگام چاپ ظاهر نشوند. به این محدوده از رنگ‌ها که هنگام چاپ تغییر می‌کنند اصطلاحا Out Of Gamut گفته می‌شود که بهتر است قبل از چاپ پروژه از قسمتView گزینه Gamut Warning را فعال كرده و با مشاهده و اصلاح رنگ‌های خارج از محدوده چاپی، پروژه خود را تا حد امکان با حالت مورد نظر چاپ كنیم. ( این مورد در عکس بنر و عکس های صنعتی کاربرد دارد ) (چگونگی کالیبره کردن نمایشگر برای چاپ عکس )

 

5.فرمت ذخیره‌سازی

یکی دیگر از نکات مهمی ‌که طراح باید به آن دقت كند، فرمت ذخیره‌سازی پروژه، متناسب با کاربرد آن است. اگر می‌خواهیم پروژه با بهترین کیفیت ذخیره شود، بهتر است آن را در همان فرمت استاندارد فتوشاپ ذخیره كنیم تا علاوه بر حفظ کیفیت تصویر، لایه‌بندی پروژه نیز حفظ شود و در صورت نیاز قابل تغییر باشد. در صورتی که می‌خواهیم پروژه را در یک صفحه اینترنتی نمایش دهیم، این فرمت به هیچ عنوان مناسب نیست؛ زیرا به دليل حجم بسیار بالا، توسط همه کاربران نیز قابل مشاهده نبوده و برای ديدن آن به برنامه فتوشاپ نياز است. بهترین فرمت JPG و BMP و TIF میباشد .  ( حتما فرمت TIF  رو روی حالت None  قرار دهید ) ( آشنایی با انواع فرمت عکس )

در نهایت پس از اتمام کار طراحی با ذخیره‌کردن پروژه می‌توانیم آن را برای چاپ آماده كنیم.

چاپ عکس

ارسال عکس از طریق تلگرام

ما را در اینستاگرام دنبال کنید