جولای 14, 2018

لنز عکاسی چی بگیرم؟

نکات عکاسی

لنز عکاسی طبقه بندی های مجزایی دارند . هم بر اساس برندشون و هم بر اساس مشخصه منحصر به فردشون و هم بر اساس موارد دیگر . در واقع وقتی شما میخواین لنزی بگیرید یا همینجوری و برای دوست داشتن میگیرید و یا با آن به کاری مشغول میشوید . منظور از دوست داشتن همون علاقه به انواع عکس برداری است .خوب پیدا کردن لنز برای هر سلیقه ای زیاد سخت نیست و هر برند دوربین SLR  داشته باشید به راحتی میتونین لنز های مختلفی رو تهیه کنید .

همینطور که گفتیم بعضیا لنز های مختلفی میگیرن و بعد یعد مدت دلشونو میزنه و دوباره یه لنز دیگه ! و هی تکرار ! این حس سیری ناپذیره تا حدودی . این مطلب هم سعی داره کمک کنه شما با توجه به خواسته و داشته هاتون لنز تهیه کنید . این مطالب تجربه سال ها کار با دوربین هستش که لابراتوار دیجیتال چلپ عکس دیدگان اونو در اختیارتون قرار میده .

قبل از شروع یه سری نکات رو بگم…

– فرقی نمی‌کند که از کدام برند استفاده می‌کنید. نیکون، کنون، سونی و یا هر شرکت دیگر

– اگر با اختصارات و علائم و اعداد موجود بر روی لنزهای نیکون آشنایی ندارید می‌توانید مقاله واژه‌نامه جامع لنزهای شرکت نیکون را مطالعه کنید.

– اگر از لنزهای در حال استفاده خود راضی هستید، باز هم بهتراست این مقاله را مطالعه نمایید. شاید نیاز به اعمال تغییر در سِت لنزهای خود داشته باشید.

– یک سری ها کلا با یه لنز کار میکنن و تو همونم استاد میشن ! اینم در نظر داشته باشید تکنولوژی رو به پیشرفت است.

نکات عکاسی

1. نیازهای اساسی خود از یک لنز را بشناسید

هر عکاسی که در ژانرهای مختلف به عکاسی می‌پردازد ، نیازهای خاص و منحصر به فرد خود را داشته و در واقع به همین دلیل است که بعضی از لنزها را بیشتر از دیگر نمونه‌ها مورد پسند ماست . در حقیقت کیت لنزهای یک عکاس حیات وحش به هیچ وجه شباهت خاصی به کیت لنزهای یک عکاسی معماری نخواهد داشت. البته می‌بایست به این موضوع نیز اشاره کرد که لنزهای منحصر به فرد به سوژه‌های خاصی که از آنها عکاسی می‌کنید بستگی خواهند داشت و در واقع این مورد خود دلیل خاص شدن این حوزه است. برای مثال برای عکاسی در ژانر ماکرو (عکاسی از سوژه‌های بسیار ریز و کوچک) نیاز به لنزهای خاص و حتی لوازم جانبی کامل مخصوص خواهید داشت. که در موضوعات و ژانر های دیگر اصلا وسایل فرق میکنه.

 

متغییرهایی را که در هنگام خریداری یک لنز مناسب باید حتما به آنها توجه داشت باشید عبارتند از :

– وزن : لنز سبک از آنجایی که حمل آن بسیار ساده‌ و راحت‌تر است، تقریبا برای تمامیه موضوعات عکاسی مناسب خواهد بود.

– فاصله کانونی : لنز مورد نظر شما باید بتواند تمامی فاصله‌های کانونی مورد نظر شما را پوشش دهد. از طرفی برای راحتی کار در حیطه حمل کیف لنزها، بهتر است لنزی را خریداری نمایید که بتواند تمامی فاصله‌های کانونی، حتی مشابه لنزهای دیگر شما را پوشش دهد تا از حمل یک لنز اضافی دیگر خودداری شود. (بهتر است در فاصله‌های کانونی تقریبا مشابه، لنز جدیدی را خریداری نکنید. برای مثال بعضی از افراد عادت دارند از هر دو لنز 24mm f/1.8 و همچنین 28mm f/1.8 خود استفاده کنند.)

– کیفیت تصاویر: لنز بی کیفیت ممکنه عکس نهایی رو خوب ثبت نکنه…پس به فکر کیفیت خروجی هم باشید.

– بیشینه نسبت کانونی: یا همان میزان گشودگی دیافراگم، زمانی مهم خواهد بود که بخواهید در محیط‌هایی با شرایط نوری ضعیف عکاسی کنید یا قصد داشته باشید اثر بوکه بیشتری را بر روی تصاویر خود ثبت کنید و یا در نهایت بخواهید به میزان کمتری از عمق میدان تصویر دست پیدا کنید.

– پشتیبانی از فیلتر مشابه : مسلما یکی از مواردی که می‌بایست حتما به آن اشاره داشت، پشتیبانی یک لنز از قرارگیری فیلتر است. اما از آن جایی که تقریبا تمامی لنزهای از فیلترهای مخصوص به خود پشتیبانی می‌کنند، مهمترین نکته در این بخش مربوط به این مورد است که اگر می‌خواهید یک لنز جدید بخرید، مطمئنا سعی خواهید کرد نمونه را بیابید که بتوانید فیلترهای لنز قدیمی خود را بر روی آن سوار کرده و دوباره از آنها استفاده نمایید. برای این منظور لازم است قطر دهانه لنز در هر دو نمونه مشابه و برابر باشد. البته با این حال هولدرهایی نیز وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید فیلترهای مورد نظر خود را بر روی لنزها استفاده نمایید اما در هر صورت به منظور کاهش هزینه صرف شده، مورد اول مقرون به صرفه و بهتر خواهد بود.

– سرعت فوکوس اتوماتیک : برای عکاسانی که در ژانرهای اکشن به عکاسی می‌پردازند سرعت و دقت فوکوس خودکار لنز، دو متغیر بسیار مهم به حساب می‌آیند. برای عکاسان فعال در دیگر ژانرهای عکاسی، این دو مورد شاید خیلی مهم و ضروری نباشد.

– قابلیت‌های ویژه و مخصوص : بعضی از لنزها در حیطه عملکردی بسیار خاص و ویژه هستند. لنزهای تیلت‌ شیفت (tilt-shift) و همچنین ماکرو از این دسته می‌باشند. برای خریداری این لنزها می‌بایست بسیار دقت کنید. هرچند وجود ویژگی کاهش لرزش نیز خود به تنهایی دارای مشخصه‌های بسیار زیادی است که می‌بایست به آن نیز توجه کرد و صرف وجود آن بر روی یک لنز نمی‌تواند موفقیت کامل آن در این حیطه را تضمین نماید.

– کیفیت ساخت : در حیطه ارگونومی و کیفیت ساخت یک لنز متغیرهایی همچون وجود ویژگی Weather sealing (مقاوم در برابر نفوذ ذرات)، کیفیت ساخت بدنه اصلی لنز، روان بودن و یکنواختی رینگ فوکوس و حتی نام برند سازنده لنز می‌توانند از جمله مهمترین نمونه‌هایی باشند که می‌بایست در هنگام خریداری یک لنز به آنها توجه داشت.

– سازگاری : اگر لنزی که قصد خریداری آن را دارید را نتوانید بر روی دوربین خود نصب نمایید، این خود یک مشکل بزرگ بوده و می‌بایست یا از مبدل یا کانورترهای طراحی شده برای این کار استفاده کرد و یا این که به کل از خریداری آن لنز منصرف شوید.

– قیمت : شاید مهمترین فاکتور همین قیمت باشد که برای خریدار از هرچیزی مهمتر است !

 

نکات عکاسی

NIKON D800E + 20mm f/1.8 @ 20mm, ISO 100, 1/100, f/16.0

برای این که مثال واقعی زده باشیم، در لیست زیر نمونه لنزهایی که یک عکاس حرفه‌ای در حال استفاده از آنها می‌باشد به نمایش در آمده است. شاید این لنزها در حیطه کار خود از بهترین‌های موجود در بازار نباشند اما با این حال کار کردن با آنها از سوی عکاس مورد نظر بسیار راحت و آسان بوده و نتیجه کار نیز بسیار رضایت‌بخش است:

Nikon 20mm f/1.8 (مشخصات و نما)
Nikon 35mm f/1.8 FX (مشخصات و نما)
Nikon 70-200mm f/4 (مشخصات و نما)
Nikon 105mm f/2.8 VR Macro (مشخصات و نما)

 

دوربین مورد استفاده در این مورد، یک نمونه فول‌ فریم از شرکت نیکون بوده و در نتیجه فاصله‌های کانونی همان چیزی است که در عمل نیز مشاهده خواهید کرد و در واقع هیچ تغییری در زاویه دید لنزها به وجود نخواهد بود. در بخش زیر قصد داریم معایب و مزایای هر یک از لنزهای نام برده شده را برایتان شرح دهیم و آنها را با نمونه‌های موجود در بازار مقایسه کنیم.

وزن: از آن جایی که این عکاس بیشتر در ژانر منظره و لند اسکیپ فعالیت دارد، به دلیل سفر به مناطق مختلف علاقه دارد تا اکثرا از لنزهایی با وزن کمتر استفاده کند. البته او تقریبا همیشه به جای این که کیف لنزهای مختلف خود را دور گردن یا شانه خود بیندازد، آنها را در کوله خود قرار می‌دهد. در این بین لنزهای 20، 35 و همچنین 70-200 میلی‌متری این عکاس، تقریبا وزنی برابر با 1.5 کیلوگرم را به او تحمیل می‌سازند. با کمی اندیشه متوجه می‌شویم که نسبت به فاصله‌های کانونی موجود، این میزان سنگینی کاملا مناسب و به اندازه است. البته از طرفی این عکاس معمولا در سفرهای خود به منظور عکاسی منظره، لنز ماکرو خود را در خانه گذاشته و آن را همراه خود نخواهد آورد زیرا وزنی تقریبا برابر با لنز 70-200 میلی‌متری داشته و سنگینی بسیار زیادی را به او تحمیل خواهد کرد.

فاصله کانونی: عکاس ما استفاده از لنزهایی که همراهش است ، می‌تواند در تمامی شرایط‌های بوجود آمده در ژانر منظره عکاسی کند . در فاصله‌های دور لنز 70-200 میلی‌متری به او کمک خواهد کرد. از طرفی در این حیطه از عکاسی وجود لنزهای واید بسیار ضروری و حیاتی به نظر می‌رسد. از طرفی فاصله کانونی بین 30 و 70 میلی‌متری که این عکاس در آن لنزی ندارد، به هیچ وجه برای او آزاردهنده نیست. در حقیقت این فرد هیچ وقت در این مواقع به لنز 50 میلی‌متری نیازی پیدا نمی‌کند. در کنار آن لنز 20 میلی‌متری نیز وجود دارد که دارای زاویه دید بسیار بازی می‌باشد. با استفاده از این لنز بدون آسیب زدن به کیفیت تصویر نهایی می‌توانید بخش زیادی از منظره را در کادر عکس خود قرار دهید.

کیفیت تصاویر: عکاس ما سه لنز پرایم به همراه یک لنز زوم بسیار شارپ به همراه خود دارد . در حقیقت کیفیت نهایی تصاویر همان چیزی است که از آن انتظار می‌رود. مخصوصا این که لنز 20 میلی‌متری خود دارای اثر flare بسیار کمی در بین دیگر لنزهای سری واید بوده و از این نظر بسیار مهم است.

بیشینه نسبت کانونی: از آن جایی که این عکاس در ژانرهای عکاسی منظره و ماکرو فعالیت دارد بیشتر از نسبت‌های کانونی f/8 و همچنین کمتر استفاده خواهد کرد. گرچه در هنگام عکاسی منظره در هنگام شب یا محیط‌های کم نور، نسبت کانونی بسیار زیاد f/1.8 لنز 20 میلی‌متری بسیار مفید و کارا خواهد بود.

پشتیبانی از فیلتر: مسلما استفاده آسان و راحت از فیلترها برای یک عکاس بسیار اهمت خواهد داشت. البته در لنزهایی مانند 14-24میلی‌متری f/2.8 نیکون که از شیاری به منظور قرارگیری فیلتر پشتیبانی نمی‌کنند نیز می‌توان فکری کرد. اما با این حال تقریبا تمامی لنزهای موجود در بازار دارای شیاری هستند که می‌توان بر روی آنها فیلترهای مخصوص به خود را قرار داد.

سرعت فوکوس اتوماتیک : به غیر از لنز 105 میلی‌متری ماکرو نیکون، سه لنز دیگر موجود در کیف لنزهای این عکاس دارای قابلیت فوکوس خودکار به وسیله رینگ مخصوص به آن بر روی بدنه محصول هستند. اما در مورد سرعت فوکوس خودکار این سری از لنزها باید گفت که در مقایسه با لنزهای شرکت زایس، نمونه‌های تولید شده توسط شرکت نیکون (مخصوصا لنز 20 میلی‌متری) دارای سرعت فوکوس بسیار مناسب‌تری بوده و در کنار آن بسیار مقرون به صرفه و همچنین سبک‌تر می‌باشند.

قابلیت‌های ویژه و مخصوص : در کنار لنز مخصوص عکاسی منظره، این عکاس به دو لنز دیگر برای حیطه‌های دیگر عکاسی نیز نیازمند خواهد بود: لنز ماکرو و یک لنز دیگر برای عکاسی بهتر در محیط‌های کم نور. این عکاس تقریبا به ویژگی vibration reduction (لرزشگیر) موجود در روی لنزها نیازی ندارد. زیرا همیشه از سه‌پایه برای عکاسی خود استفاده می‌کند. (البته لنز تیلت شیفت می‌توانست یکی دیگر از انواع لنزهای این دسته باشد اما متاسفانه گران قیمت می‌باشد). برای این عکاس در این حیطه‌ها، لنزهای 105mm macro و 20mm f/1.8 می‌توانند به خوبی نیازهای او را برآورده سازند.

کیفیت ساخت: لنز 105mm این عکاس از جنس فلز است. دیگر سه لنز او نیز از پلاستیک با کیفیت بالا ساخته شده‌اند. این عکاس در مورد کیفیت ساخت لنزهای خود خیلی وسواس ندارد اما در هر صورت اگر یک لنز دارای قابلیت مقاومت نسبی در برابر نفوذ ذرات باشد، ویژگی بسیار خوبی محسوب خواهد شد. از طرفی حلقه فوکوس موجود بر روی لنز 35mm f/1.8 او نیز می‌توانست کمی روان و یکنواخت‌تر باشد اما او می‌بایست با همین امکانات عکاسی نماید.

سازگاری: از آن جایی که این عکاس از یک دوربین‌ فول‌ فریم استاندارد استفاده می‌کند بنابراین هیچ نگرانی خاصی بابت سازگاری دوربین خود از لنزهای تولید شده برای آن نخواهد داشت. البته با این حال اگر دوربین او از نوعی با حسگر کوچکتر مانند DX فرمت بود، مسلما باز هم خرید یک لنز FX می‌توانست برای او مفید باشد زیرا با خریداری یک دوربین فول‌ فریم در آینده می‌توانست دوباره از آن لنز استفاده نماید.

قیمت: لنزهای نام برده شده هیچ کدام از انواع نمونه‌های ارزان‌ قیمت نیستند. اما در هر صورت در حیطه خود ارزان‌تر از دیگر لنزهای سری f/2.8 زوم یا f/1.4 پرایم هستند. عکاسی منظره را می‌توان با قیمت بسیار معقولی به بهترین شکل ممکن انجام داد. زیرا برای این کار کمتر نیاز به نسبت‌های کانونی بالا یا سرعت فوکوس خودکار نیاز است. اگر شما نیز از جمله کسانی هستید که قصد هزینه کردن مبلغ هنگفتی در این حیطه را ندارید می‌توانید برای عکاسی منظره به سادگی از کیت لنزهایی مانند 18-55 میلی‌متری یا لنز زوم 55-200 میلی‌متری استفاده نمایید. این لنزها به دلیل زاویه دید مناسب برای این ژانر بسیار مناسب هستند. از طرفی نیاز به کنار گذاشتن بودجه بسیار زیاد برای آن نیز وجود نخواهد داشت. هر زمان که لازم بدانید می‌توانید لنزهای خود را به صرف هزینه‌ای بیشتر بروزرسانی نمایید.

 

عکاسی ، هنری است که در آن عکاس هر چیزی را آزمایش خواهد کرد. این عکاس با تست لنزهای خود به این نتیجه رسیده است که لنزهای او می‌توانند به طور کامل طی این زمان به نیازهای او پاسخ مناسبی دهند.

——————————-

اگر تازه کارید و میخواید عکاسی رو شروع کنید و دنبال لنز هستین، بهتر است اول کار از خود در مورد این 10 مورد سوال بپرسید و فاکتورهای گفته شده را در نظر بگیرید. اگر وزن یک دوربین برای شما مهمتر از دیگر موارد خواهد بود، سعی کنید حتما به دوربین‌هایی با حسگر‌های کوچکتر با دوربین‌های بدون آینه روی بیاورید. اگر وزن دوربین خیلی برایتان اهمیت نداشته باشد و از طرفی به یک دوربین با سرعت فوکوس خودکار بسیار بالا و قدرت پاسخ‌گویی سریع علاقه‌مند باشید مسلما یک دوربین DSLR برایتان مناسب‌تر خواهد بود. علاوه بر آن اگر قبلا با دوربین خاصی کار کرده باشید یا صاحب آن بوده باشید محدوده شما برای انتخاب لنزتان کوچکتر خواهد شد.
شاید همون اول بگین چه میزان برای خریداری لنزهای خود هزینه میکنید. این عکاس هزینه‌ای مناسب برای خریداری لنزهای واید و همچنین تله‌فتو را در اختیار داشته است و از طرفی نیز می‌دانست که به یک لنز با فاصله کانونی نزدیک به ۵۰ میلی‌متر به هیچ وجه نیاز نداشت. به این دلیل که این عکاس از یک دوربین DSLR فول فریم نیکون  استفاده می‌کرد، این موضوع خود گستره و محدوده را برای جستجوی لنزهای مناسب برای این عکاس کوچکتر می‌کرد. در ابتدای کار جستجو ابتدا لنزهای مورد نظر خود را از نظر فاصله کانونی پیدا کرده و سپس بعد از یافتن تعدادی محدود از آنها، به مقایسه و بررسی هر کدام می‌پردازد. این شیوه بهترین روش برای رسیدن به یک لنز مناسب خواهد بود. برای این منظور می‌توانید به سایت‌های بزرگ و مرجعی مراجعه کنید(میتونید از گوگل کمک بگیرید) تا بتوانید بررسی هر لنز را از نزدیک مشاهده کنید

نکات عکاسی

NIKON D800E + 70-200mm f/4 @ 70mm, ISO 100, 1/25, f/11.0

2. فاصله کانونی مورد نیاز ( جهت نوع ژانر عکاسی)

با توجه به گفته های قبل ، این عکاس بیشتر از فاصله کانونی لنز 35 میلی‌متری و همچنین  70-200 میلی‌متری خود استفاده می‌کرد و از طرفی دیگر فاصله‌های کانونی که در این بین برای این عکاس قابل دستیابی نبود، هیچ مشکلی را برای او ایجاد نمی‌کرد. شاید با این تصمیم ثبت بعضی از تصاویر خیلی سخت باشد اما او با آمار که از تصاویر ثبت شده خود به دست آورده بود متوجه شده بود که کمتر به فاصله کانونی 50 میلی‌متری و اطراف آن نیاز دارد . اما خوب ، پیدا میشن عکاسانی که بر روی این مسئله بسیار حساسیت داشته و وسواس زیادی را از خود نشان می‌دهند. برای مثال یک عکاس این چنینی ممکن است به ترتیب لنزهایی همچون 14-24 میلی‌متری، 24-70 میلی‌متری،  70-200 میلی‌متری و همچنین 200-400 میلی‌متری داشته باشد و از این رو هیچ کدام از فاصله‌های کانونی را از دست ندهد. در نهایت در این حوزه باید گفت که اگر کیت لنزهایتان برای شما در ژانر کاریتان جوابگو است، دیگر نیازی به خریداری لنزی با فاصله کانونی متفاوت نخواهید داشت. البته در این میان عکاسان دیگری نیز وجود دارند که از لنزهایی با فاصله‌های کانونی که هم‌پوشانی دارند استفاده می‌کنند. برای مثال یک عکاس این چنینی ممکن است از لنزهای 16-35 میلی‌متری، 24-120 میلی‌متری به همراه 70-200 میلی‌متری استفاده نماید. تمامی این سری از لنزها به سادگی قابل قبول خواهند بود هر چند می‌بایست برای این کار هزینه بیشتری کنید.

گرچه نظر ما این است که هم پوشانی نسبی لنزهایتان هیچ جای عیبی نخواهد داشت اما با این حال اگر نیاز به بعضی از فاصله‌های کانونی نداشته باشید، می‌توانید از خریداری لنزهایی با فاصله‌های کانونی مزبور صرف نظر نمایید. جالب است بدانید که Henri Cartier-Bresson تنها از لنزهایی با فاصله کانونی 35 میلی‌متری، 50 میلی‌متری و 90 میلی‌متری استفاده می‌کرد. البته او اکثرا از لنز 50 میلی‌متری خود در عکاسی استفاده می‌کرد. در واقع او در طول زندگی خود تنها از سه فاصله کانونی استفاده کرده است و مسلما در این حین هیچ شکایتی نداشته است.

نکات عکاسی

NIKON D800E + 105mm f/2.8 @ 105mm, ISO 100, 1.6 seconds, f/16.0

This is a panorama from three vertical 105mm images, giving the same effective field of view as a single shot from a 70mm lens.

3. سلایق و ترجیحات شخصی برای لنز های مختلف

تمامی مشخصه ها و بخش‌های لنز ، از جمله وزن آن ، فاصله‌های کانونی و … به سلایق و اولویت‌های شخصی شما مربوط میشود. شاید شما از لنز 50 میلی‌متری شرکت زایس خوشتان بیاید با اینکه این لنز ساخته شده کمپانی نیکون نیز هست و قیمت پایین‌تری دارد. در نهایت باید گفت که این مورد کاملا به شما بستگی خواهد داشت. این که چه چیزی را بخواهید انتخاب کنید و اولویتتان با چه چیزی باشد. ممکن است شما هم از لنزهای التراواید متنفر باشید و یا به عکاسی منظره هیچ علاقه‌ای نداشته باشید. یا شاید با برخلاف مخالف تمامی عکاسان به عکاسی با لنز 24-70 میلی‌متری به جای 11-24میلی‌متری علاقه‌مند باشید.

زمانی که لنز ماکرو خود را انتخاب می‌کنید برای انتخاب آن از بین شرکت‌های متفرقه ( یا بعتر بگم ، پیش رو ) ، گزینه‌های بسیار زیادی برای مقایسه کردن آنها وجود خواهد داشت. بسیاری از این لنزها گرانتر از لنز 105mm VR نیکون هستند. و البته تقریبا تمامی آنها از نظر کیفیت نهایی، تصویر مشابهی را ارائه خواهند داد. دلیلش مبهم است اما این عکاس که در بخش‌های قبلی به آن اشاره شد ترجیح داده است که از این لنز ماکرو ساخته شده توسط شرکت نیکون استفاده نماید. شاید دلیل آن به خاطر وجود قابلیت مقاومت نسبی در برابر نفوذ ذرات باشد یا اینکه این لنز می‌تواند بوکه‌های بسیار زیبایی را به ثبت برساند. اما مسلما این موارد نمی‌تواند به تنهایی عامل اصلی این انتخاب بزرگ بوده باشد. همان طور که گفته شد دلیل اصلی خریداری این لنز توسط این عکاس مشخص نیست. او سعی می‌کند تا حد امکان از بودجه کمتری برای این کار استفاده کند. اما در نهایت او لنز شرکت نیکون را خریداری کرده است. اما چرا؟ یکی از دلایل او این است که با استفاده از این لنز می‌تواند به آن چیزی که نیاز دارد و می‌خواهد عکاسی کند‌، برسد. در واقع تصویر زیر بهترین عکس ثبت شده او با استفاده از لنز ماکرو 105 میلی‌متری نیکون بوده است. او اذعان می‌کند با هیچ لنز دیگری نمی‌توانست جزئیات تصویری این چنینی را به ثبت برساند. در نهایت او از خرید خود بسیار راضی بوده و به خاطر بر آورده ساختن تمامی نیازهایش، دیگر به خریداری و در اختیار داشتن لنزی از شرکت دیگر در این سری نیازی ندارد.

نکات عکاسی

NIKON D800E + 105mm f/2.8 @ 105mm, ISO 100, 1/640, f/3.2

البته ما خودمون در لابراتوار دیجیتال چاپ عکس دیدگان نظر های متفاوتی داریم … ممکن است در حیطه‌های مختلف ترجیح شما و اولویتتان برای خریداری لنز کاملا متفاوت از دیگر کاربران و عکاسان باشد. شاید شما به یک لنز 50 میلی‌متری نسبت به دیگر فاصله‌های کانونی موجود، بدون هیچ دلیل خاصی علاقه بیشتری داشته باشید. علاوه بر آ ن شاید شما به یک لنز زوم بیشتر از حالت پرایم آن علاقه داشته باشید. در هر صورتی که باشد باید گفت که در عکاسی در طی زمان سلایق شما نیز تغییر خواهد کرد.

 

4.در طی زمان به لنز خود عادت خواهید کرد

زیاد جالب نیست که اولین لنز مورد استفاده شما بتواند تمامی نیازهای عکاسی شما را برآورده سازد. در حقیقت هر لنز جدیدی که شما استفاده می‌کنید، تجربه جدید و ارزشمندی را به شما القاء خواهد کرد که ممکن است سلایق و ترجیحات شما در این زمینه را به طور کل تغییر دهد. برای مثال عکاس مزبور ابتدا از لنز 50 میلی‌متری استفاده می‌کرد. سپس متوجه شد که نیاز خیلی کمی به این فاصله کانونی دارد. سپس به دیگر لنزهای پرایم روی آورد و سه عدد از انواع آنها را تهیه نمود. در نهایت متوجه شد که بدون لنزهای زوم نمی‌تواند به عکاسی بپردازد. در حقیقت باید گفت که هر لنزی تجربه خاصی را به او منتقل کرده و از طرفی مسیرهای جدیدی را در پیش روی او قرار داد. در پایان باید گفت که هر لنزی یک فصل جدید و ارزشمند از عکاسی است که می‌بایست به طور کامل از آن استفاده کرد.
می‌توانید بدون هیچ مشکلی هر زمان که بخواهید و البته بودجه آن را داشته باشید، کیت لنزهای خود را بروزرسانی کرده و لنزی جدید و بهتر را خریداری نمایید. شاید برای خرید یک لنز پول زیادی را در اختیار نداشته باشید اما راه بهتری هم هست. می‌توانید یک لنز را اجاره نمایید. با انجام این کار پول زیادی را از دست نداده‌اید و می‌توانید با استفاده از آن هر زمان که لازم باشد، به عکاسی بپردازید. از طرفی با انجام این کار می‌توانید به عملکرد لنز اجاره‌ای توجه کرده و در مورد خرید لنز جدید خود تصمیمات بسیار بهتر و مناسب‌تری را بگیرید.

نکات عکاسی

 

NIKON D800E + 24mm f/1.4 @ 24mm, ISO 100, 8/1, f/16.0

 سخن پایانی

خریداری چند عدد لنز کار آسانی نخواهد بود. میزان تنوع لنزها بسیار بالا بوده و البته اگر به این دسته، لنزهای قدیمی‌تر و همچنین تولید شده توسط شرکت‌های جانبی را اضافه نماییم، با سیل عظیمی از لنزها مواجه خواهید شد که برای دوربین‌های دیجیتال امروزی طراحی شده‌اند. شاید در اولین انتخاب خود نتوانید بهترین لنز برای تامین نیازهای عکاسی خود را پیدا نمایید. حتی شاید در دومین و سومین مورد نیز این حالت رخ ندهد. اما با گذشت زمان و کار کردن با لنزهای مختلف، تجربه خوبی را در این بابت بدست آورده و در نهایت می‌توانید بهترین لنزهای ممکن برای عکاسی در ژانر مخصوص خود را پیدا نمایید.

نکات عکاسی

NIKON D800E + 70-200mm f/4 @ 200mm, ISO 100, 1/30, f/16.0

یقینا تمامی عکاسان حرفه‌ ای قبول دارند که در صورت استفاده از لنزهای مختلف، بینش خاصی را در مورد لنزها و فاصله‌های کانونی پیدا خواهید کرد.  البته جالب است بدانید زمانی که این عکاس از لنز 105 میلی‌متری ماکرو خود برای عکاسی استفاده می‌کند و زمانی که از سفر برگشته و قصد ویرایش تصاویر ثبت شده خود را دارد، گاهی می‌بایست آنها را کراپ کرده و تصاویر را برش دهد. این در حالی است که گاهی نیز می‌بایست در تصاویر ثبت شده، زاویه دید بازتری می‌داشت. در نتیجه در این حالات او معمولا از لنز 70-200میلی‌متری f/4 نیکون خود کمک می‌گیرد تا بتواند علاوه بر استفاده از ویژگی زوم این لنز، تصاویر را باکیفیت بسیار بالا و شارپ‌تری به ثبت برساند. البته پیدا کردن یک لنز مناسب برای دوربین شما نیاز به ساعت‌ها جستجو نیز نداشته و در حقیقت می‌توانید با چند دقیقه جستجوی مناسب بهترین لنز را برای عکاسی در ژانر خاص خود پیدا نمایید.

منبع

 

تهیه و تنظیم در لابراتوار دیجیتال چاپ عکس دیدگان

چاپ عکس

ارسال عکس از طریق تلگرام

ما را در اینستاگرام دنبال کنید